Eulàlia Ventura:“El nens no aprenen amb exigència, aprenen amb amor”

ENTREVISTA Eulàlia Ventura, pedagoga, filòsofa i la única tutora de secundària Waldorf a Catalunya.

Maria Espinet Alegre (Bellaterra)

Mestre de 13 nens a Bellaterra i amb intencions de crear la secundària Waldorf per acompanyar aquesta generació. Ens explica què, qui, com sobre Waldorf amb adolescents. Per coneixèr-la li hem fet triar a 5 imatges de 40 per descriure’s a ella mateixa, a l’escola Waldorf i a la Tradicional, aquí en teniu el resultat!

 

Poble: m'agrada molt caminar. Quan camines aquesta imatge sempre la vas trobant. La vida d'un poble em desperta molta gratitut.  Rosa: símbol de l'amor més pur, del petit príncep. Bella i fràgil, s'ha de cuidar, l'amor s'ha de cuidar.  Llibres: Són la meva passió, són un món. Són petits pous que no saps on et portaran i m'encanta perdre'm en una llibreria, no acabaria mai! Casa en construcció: Esperança, projecte i futur. Jo m'he fet una casa i t'adones que un cop feta ja pots fer quaslevol cosa!  Avis que s'estimen: La relació humana és la més pura i només s'aconsegueix quan t'has fet gran, perquè es tarda molt de temps a saber estimar, només al final de la vida pots dir si ho has fet o no. És molt tendre.
Font:pròpia. AUTODESCRIPCIÓ. Avis: Només quan t'has fet molt gran saps estimar. Llibres: Són la meva passió. Petits pous que no saps on et portaran. M'encanta perdre'm en una llibreria! Rosa: símbol de l'amor, del petit príncep. Bella i fràgil, l'amor s'ha de cuidar. Poble: m'agrada caminar i un poble ple de vida és el que et trobes, em desperta gratitut. Construcció: Esperança, projecte i futur. Jo m'he fet una casa i t'adones que ara ja pots fer quaslevol cosa!

Com comença un dia Waldorf?

Recitem un poema i fem una part rítmica, música, cantar o tocar la flauta perquè es posin tots en solfa. Entrar físicament a un lloc no vol dir començar a aprendre!L’estat d’ànim és fonemental. Després els hi deixo 10 minutets per xerrar i explicar el què del dia anterior i som-hi!

 Com ensenyeu sense llibres?

Els fem sentir, apendre vivint-ho ells mateixos. Avui hem començat l’Edat Mitjana i he portat una calígrafa per ensenyar-los a fer filigrania. Hem après què és ser un escribà perquè hem estat tota la classe fent la “E”,  “Ora et labora”!Han entrat en l’estat d’un monjo, no volien ni esmorzar!A part, l’únic que tenen és el seu quadern i són autèntiques joies de curesa.

I quan toca ensenyar un “adjectiu” o la “preposició”?

Invenció del mestre!Vaig fer un corona i un nen feia de Rei Verb manant-nos “seu”, “calla”, “menja. Tot són coses de moure’s. Aleshores tenim La Reina Anomena, el nom, la seva donzella Filomena, l’adjectiu. Mai apedran “jo vaig, tu vas, ell va”. La llengua ha de ser viva, que tinguin ganes d’escriure!

Com es relacionen els nens Waldorf amb els nens d’escoles tradicional?

Perfecte, l’únic problema que tenen és l’acadèmic. Nosaltres portem un altre rítme i ens vènen engoixats que els altres ja fan arrels quadrades. Però veus que els joves d’escoles tradicionals, molts no saben què fer, ni què escollir. Mai ningú els ha fet fer una mica d’introspecció, de saber qui són, què volen. Trien quaslevol grau universitari i clar, s’equivoquen i es frustren.

Però al ser una escola privada, no és molt elitista?

Bé, les famílies paguen força, però primen la pedagogia per sobre  macro intal·lacions. Són famílies conscients i n’hi ha moltes d’internacionals. Ens busquen perquè a Alemanya, Holanda, les escoles Waldorf ja són públiques. Hem d’intentar arribar a tothom, sí, però això només s’aconsegueix amb l’ajuda de l’Estat.

 Sou una escola catòlica?

FONT:pròpia. ESCOLA WALDORF. Planta (si fós sense test) i Arc de Santmartí: fan molta pintura i acabes comprenent que els colors són aliança. Res més, descobreix-ho tu mateixa! Mare de Deú: Embolcallar-lo, que tingui el caliu que és necessesari per poder crèixer. Ho necessiten molt i una escola ha de donar amor.

 Sóm una pedagogia eminenment espiritual, perquè jo educo l’Esperit. Però a Espanya l’espiritualitat es relaciona amb el cristianisme, en canvi pels alemanys és la ciència, l’art, la literatura… Encara hem de curar moltes càrregues negatives de la Guerra Civil.

Problemes amb les inspeccions?

L’inspector està negre perquè no tenim ordinadors, però no els volem en absolut. Els nens ja en tenen a casa, en saben molt i d’aquí res ja estarà tot obsolet. A part, creen molta dependència i ells encara no tenen prous recursos personals per enfrontar-s’hi!

Quina relació teniu amb l’Ajuntament i la Generalitat?

La Generalitat està molt interessada en Waldorf i s’ha posat en contacte amb nosaltres diverses vegades. Veuen que el model antic ha caigut, no podem seguir creant autòmatas. Als Ajuntaments els hi estem demanant espais on crear escoles Waldorf per reciclar, homologats però en desús, com escoles de música pel matí.

FONT:pròpia. ESCOLA TRADICIONAL. Planta amb test: creix, però no està arrelada a la terra. Hi ha artificialitat. Mercat: Hi ha molta vida, però és dins d'una estructura molt marcada. No permet que es desperti el nou ordre i ofeguen l'essència del nen.

 I amb els pares?

Les reunions les anem a fer a casa del nen. Així veus en quin context es cou i el pots entendre millor. És un apropament vital que forma part de la vivència del nen. Però s’ha de marcar bé la línia i mai poden qüestionar-te. Això és fonamental.

 Em podries fer una breu masterclass Waldorf?

No, no et puc dir res. Un mestre ho ha de viure. Hauries de venir a veure’ns!És una cosa que et surt de dins, natural, senzilla. S’ha de crear un entorn d’un mateix. Són molts processos.

 Desig Final…

QUE L’ESCOLA WALDORF SIGUI PÚBLICA!

6 pensaments sobre “Eulàlia Ventura:“El nens no aprenen amb exigència, aprenen amb amor””

  1. Estimada Eulalia, las palabras no explican la emoción de reencontrarte, enviame tu dirección que quiero enviarte un par de libritos y si quieres también contarte algunas cosas.
    Besos desde Asturias.
    Arse.

  2. Bon dia Eulàlia, sóc una mare d’un noi de 15 anys i a casa tenim molt interès en contactar amb l’escola Tretzevents que es veu està ubicada a La Floresta. No he trobat però a Internet les dades (telèfon, adreça…) per contatar directament amb l’escola i sol·licitar una entrevista.
    El meu nom és Christine Reixach i el meu correu electrònic és: ocellfr@gmail.com. Gràcies per endavant per contactar amb mi i poder-me ajudar a contactar amb l’escola.
    Christine

  3. Bon dia Eulàlia, he sabut del nou projecte a la floresta de tretzevents i m’encantaria poder conèixer-ho. si us plau, si fos possible escriu-me un correu a l’adreça: esthercanovila@gmail.com
    Moltes gràcies i felicitats pel projecte!
    esther

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s